Георги Цанков: Проблемът не е в кварталните магазини и никога не е бил там!
Публикувана: петък, 10 март 2023 г.
Има два проблема, които помпат инфлацията у нас: Първо, пуснаха международните вериги безконтролно да се развиват у нас, докато убият родните квартални магазини. Вторият проблем е корупцията. Не ми се мисли какво ще стане след 10 дни с цените на доматите в България!
Георги Цанков е търговец на храни с богат опит. През годините се е справял с ключови доставки, изискващи много добра логистика и организация по съхранението. Собственик е на верига магазини за хранителни стоки „Гастрономъ“. Развива частен бизнес от 1995 година. Управлява дружества в областта на търговията с хранителни продукти, отдаване на търговски и офис площи под наем, автосервизни услуги, магазини, ресторанти.
Бакалавър е по компютърни технологии в ПУ „Паисий Хилендарски“. Има и две магистратури към ВСУ “Черноризец Храбър“ по специалностите „Данъчен и митнически контрол“ и „Кръгова икономика“.
В момента е докторант в същия университет. Дисертацията му е с тема „Инструменти за управление на административни конфликти при предоставяне на публични услуги“ . Научен ръководител е доц. Д-р Иванка Банкова.
От почти 16 години е общински съветник, учредител на коалиция ФОРОР (Формация за обединение и развитие на община „Родопи“). Цанков е за трети пъти председател на Общинския съвет в „Родопи“.
– Г-н Цанков, вие сте сред най-големите търговци на храни в страната. Как ще коментирате т. нар. мерки на правителството срещу спекулата? Заговори се за таван на цените, фиксиран процент печалба, други някакви мерки…
– Не намирам абсолютно никаква логика в поставянето на таван на цените. Това си е завръщане към комунизма в най-чиста форма, противоречи на всички принципи на пазарната икономика, а и всички добре знаем, че това няма да стане т.е. съответно и тази мярка няма да проработи.
– Да, но трима министри изнесоха данни за огромни надценки, примерно за млякото и млечните продукти. Министърът на земеделието Явор Гечев посочи за пример пакетирано сирене с доставна цена 8 лева, а в магазина на щанда става 15-16 лева? Министърът каза също, че ръцете на властта са вързани, защото няма подходящо законодателство при такива случаи. Как ще го коментирате това?
– Да! Абсолютно съм съгласен с него! Няма такова законодателство! Ще Ви кажа и още нещо в неделният ден чух още едно изключително недомислено предложение по една от националните телевизии, изречено от Мая Манолова. Тя рече, че ако влязат в парламента, първият закон, който видиш ли щели да предложат, е на етикетите в магазините да има 2 цени, а именно доставна и продажна! Е, те такова чудо със сигурност няма никъде по-света!
– Тогава, къде е проблемът и защо цените скачат, а оттам и инфлацията?
– Аз лично от своята практика виждам 2 основни проблема:
Първият се нарича „Неконтрулируеми международни вериги“. В България, правителствата които се смениха през последните 20-25 години допуснаха голяма грешка, че дадоха възможност на международните търговски вериги да навлязат главоломно и безконтролно на българския пазар. За разлика от родните им държави където са им отредени терени в покрайнините на населените места, докато тук им бе дадена възможност да се позиционират на най-централните места и съвсем естествено с поредица от търговски похвати доведоха до фалит на почти всички квартални магазини.
Всички сме съгласни, че на тях не им липсва опит в тази посока. На практика нито централната, нито местните власти помислиха за по-малките „квартални“ търговци. Почти без съпротивление предадохме цял отрасъл, ако щете от икономиката, на далеч по-опитни и далеч по ресурсни международни търговци, и то за без нищо. Управляващите не дадоха възможност на Български търговски вериги да се развият, да натрупат малко мускули, за да имат възможност поне малко от малко да им се опълчат. Различни министри и кметове гордо рязаха лентички, оказваха им пълен съпорт, органите на НАП години наред за нищо на света не влизаха в техните обекти, БАБХ, РЗИ следваха техният пример… сега изведнъж, след като най-накрая умориха всичката си конкуренция и започнаха да „безчинстват“ всички изведнъж всички провидяха проблема.
Ще кажете, но какво можехме да направим? Можеше, примерно на принципа, по който се отпускат бройки за нотариуси и ЧСИ (на база брой население в съответната община или област) да се разрешава откриването на хипермаркет или ритейл търговец от голяма търговска верига и то над определени търговски площи например над 300-400 м2, но само в покрайнините на населените места. Така можехме да опазим нашите си родни квартални магазини, които са част от гръбнака на родната ни икономика.
– Какъв е вторият проблем?
– Това е главният проблем на България, а именно КОРУПЦИЯТА! В международните търговски вериги има съответни отдели, ръководени от така наречените баери или закупчици казано на български! Повечето от тях макар и възпитани и обучени в Германия, Австрия или нейде из Европа и въпреки много доброто възнаграждение, което получават, са вече отдавна покварени. Ако се направи един анализ ще се установи, че например над 20% от доставките в определен отдел са от една и съща фирма и когато има общо 5 подобни фирми в един отдел те запушват входа за всички останали.
Попитайте някой производител или вносител как успява да си организира среща с някой от баерите в международни търговски вериги? Откровено казано е по-лесно да се срещнеш на живо с министър или с лидер на политическа партия отколкото с някой от тях. Именно там се корени проблема!
Казано накратко проблемът е там, където се е установила корупцията, както навсякъде впрочем в цялата ни мила Родина! Преди години мой добър приятел и колега общински съветник в Общинският съвет в Пловдив ми казваше : Folow the money… Следвай парите… проблемът или съответно неговото решение винаги е там!
– Властта заяви, че до 3-6 месеца цените ще започнат да падат и то в следствие на предприетите мерки. Ще падат ли?
– Личната ми прогноза е, че за съжаление цените няма да се понижат. Напротив ще става още по-лошо. Миналата седмица приятел вносител ми сподели, че за килограм сух лук от Франция му искат вече 1,05 евро т.е. + транспорт + ддс= 2,90-,295 лв. + минимална печалба за вносителя стана 3,20 + транспорта до магазина или сергията+ разхода за брак(в търговията с плодове и зеленчуци има страшно много брак), всички ние ще го купуваме на 4,50-5,00 лв. За мнозина, които не знаят, съседна Турция на 3 март тази година спря износа на домати до края на месеца, вече се говори, че забраната ще е до средата на април, с цел да укроти цените по магазините в страната.
Хубаво де, ама те имат с какво да укротяват, а ние? Не ми се мисли какво ще стане след 10 дни с цените на домата в България! В същото това време месата също поскъпват. Свинско с близо 25% нагоре, пилешкото с 20%, телешкото 30-35% нагоре… единствено при млечните продукти се оформя някаква плаха тенденция за охлаждане на цените. Личното ми мнение е, че потребителите не само в България, а и в Европа, предвид цените, ограничават консумацията на млечни продукти и това се отрази леко и на посоката на цените. Ще попитате защо се получава така?
– Защо се получава така?
– Ще кажа … никой вече не иска да се занимава със земеделие. Никой! Няма желаещи да работят в селското стопанство. Масово искат да са в ИТ сектора, вече милиони млади хора се изявяват и препитават като инфлуенсъри, блогъри и т.н. така не им мирише, не се преуморяват…. Освен това заради лявата и прекалено либерална политика на Европа през последните две десетилетия, милиони хора в работоспособна възраст получават щедри социални помощи. Ако щете и в България положението е същото. И сега ми кажете кой ще се съгласи, да се превива в пек и в студ, кой ще се съгласи да чисти животински екстременти и да получава някаква, макар и не чак толкова лоша заплата, при положение, че може да взема 60-70% от нея докато лежи в къщи пред кабелната? Аз ще Ви кажа: Никой! Ще напише някоя ругатня в социалните мрежи, колко е лош президентът, колко е скапан минстър-председателят, колко са кофти министрите, колко са лоши политическите партии, ще призове да не се гласува, ще се обърне на другата страна и ще заспи гладен…
– За надценките не казахте. Като човек от търговския бранш с храните, къде виждате проблема?
– От този разговор изключвам големите търговски вериги, които си имат своя собствена схема на определяне на крайна цена, а и разбира се те не се съобразяват с никого, нито с производителя, а още по-малко с потребителя. Нали помните преди няколко месеца, когато с големи дитирамби тогавашният министър на икономиката обяви курс към завръщане на българските производители във „вносните“ вериги? И какво се случи? И каква е ситуацията сега? Както се казва „мижав интерес“ от страна на големите ритейл играчи към продукти родно производство! Защо ли да се чудим, като те „големите“ не се колебаят да продават под себестойност само и само да прилъжат някой друг клиент, който едва свързва двата края… не се колебаят да отнемат и малкото останало достойнство у българския пенсионер, въвличайки го да води пунически битки на щанда за банани или лимони, за да може със скромния си доход да достави удоволствие на внучето….
Убеден съм, че и сега от тази подета кампания нищо няма да излезе. Нещо повече, ще ви кажа какво ще последва. В утрешния ден ще поканят на среща разговор в някое посолство някой конкретен министър, който се е заел с темата, всичко ще спихне… ще кажат: Вие слагате пречка пред инвестициите на конкретна държава в българската икономика. И дотам. Но мисля, че ще бъде по-интересно да разкажа малко факти от моята практика с конкретен пример за да разберете кое точно и колко струва в една верига за доставки след което едва ли ще допуснат читателите да бъдат така демонизирани търговците:
Фирма „Х“ ООД дистрибутира месокомбинат от „Долно Нанагорнище“ в гр. Пловдив. Месокомбинатът произвежда луканка серия „Лукс“ с базова цена от 30 лева. Дава на своя дистрибутор (който осъществява логистиката в съответния регион) отстъпка, която често се формира на база продадени през месеца количества от 15% (обикновено % отстъпка варира между 12-20% и зависи от това доколко е популярна и наложена на пазара марката. По-непопулярните естествено дават по-големи отстъпки, а т.н. пазарни лидери по-малки), съответно фактурира на фирма „Х“ ООД на 25,50 лв. Малкият квартален магазин получава луканката на 30,00 лв. , а за търговеца остава разликата от 4,50 лв. на килограм (изглеждат много на пръв поглед, но нека да проследим процеса до края).
С тези 15% диструбуторът трябва да плати заплата на шофьора, гориво +винетка+застраховка+нови гуми, разбира се амортизацията на буса (един хладилен бус в добра кондиция вече струва над 40 хил. лева), товаро/разтоварване в склада си, тока на хладилната камера. И сега си представете колко точно обекта на ден може да обслужи един подобен бус в чудовищния трафик в иначе красивия, но сега разкопан град Пловдив? Аз лично съм правил сметка за моята фирма за режийните разходи конкретно за месец септември 2022 и сметката показа 15,2 %. Оттогава индексирахме заплати, имаше доста почивни дни, защото и те са си сериозен разход за всеки един работодател, имаше грипна ваканция (за моята фирма това е тежък разход без приход)… и какво остана за собственика/инвеститора на фирмата при тази сметка?
Продължавам нататък – луканката пристига в магазина на 30,00 лв. за килограм!
В момента при кварталните магазини цените са почти изравнени. Месни продукти не може да се продават с повече от 25% или луканката излиза на щанда с цена от 37.50 лв., или с разлика от 7,50 лв. кг. На пръв поглед изглежда много, обаче как е в действителност? Ще ползвам отново свой обект за пример. Токът на магазин от 200 м2 търговска площ, оборудван с последен писък техника, която е изключително пестелива откъм енергия, е в порядъка на 8-9000,00 лв. Един подобен обект работи с поне 10 души персонал, коийто да сметна средно по около 1700,00 лв. заплата с осигуровките, като добавя инвестициите в един подобен обект, наема, осчетоводяването, брака…. Излиза, че тези 25% са безкрайно недостатъчни защото за мен като инвеститор не е останало нищо освен много работа, проблеми с персонала, проблеми с постоянно множащите се контролни органи.
Но да се върнем на сметките. Луканката от 25,50 лв. до 37,50 лв. излиза с 47,05% надценка. Тук някой ще възкликне и ще каже ама как така? Много е?
Нека да продължим … един подобен обект на гореописания прави среден оборот от 5000,00 лв. дневно или 150000,00 лв. за месец, или при средна надценка от 18% (защото цигарите са скъпи, но там за един магазин е предвидена едва 3-5% отстъпка от цената на бандерола) или бързата сметка показва печалба от 23 000,00 лв. От тях 17 000,00 лв. отиват за заплати+осигуровки, 8000,00 лв. за ток и вече кварталният магазин е на червено! Ами дължимото ДДС? Ами кражбите които има във всеки един квартален магазин? Ами брака на продуктите с изтекъл срок? Сега искам да ми отговорите кой по така описаната верига е взел повече или се е свръх обогатил???
Така, че в заключение искам да се знае от уважаемите потребители!
ПРОБЛЕМЪТ НЕ Е В КВАРТАЛНИТЕ МАГАЗИНИ И НИКОГА НЕ Е БИЛ ТАМ!
Източник: plovdiv-press.bg
Бостън Селтикс | 02:40 | Милуоки Бъкс | |||
Локомотив Пловдив | 12:30 | Берое | |||
Хановер 96 | 14:00 | Улм | |||
Евертън | 14:30 | Ливърпул | |||
Лийдс Юнайтед | 14:30 | Дарби Каунти | |||
Ботев Враца | 15:00 | Черно море | |||
Лас Палмас | 15:00 | Реал Валядолид | |||
Дженоа | 16:00 | Торино | |||
Байерн Мюнхен | 16:30 | Хайденхайм | |||
Кристъл Палас | 17:00 | Манчестър Сити | |||
Астън Вила | 17:00 | Саутхямптън | |||
Реал Бетис | 17:15 | Барселона | |||
ЦСКА София | 17:30 | ЦСКА 1948 | |||
Ал Хилал Рияд | 19:00 | Ал Раед | |||
ВК Монтана | 19:00 | Левски Бол | |||
Ювентус | 19:00 | Болоня | |||
Борусия Мьонхенгладбах | 19:30 | Борусия Дортмунд | |||
Манчестър Юнайтед | 19:30 | Нотингам Форест | |||
Арис | 19:30 | Атромитос | |||
Валенсия | 19:30 | Райо Валекано | |||
Бенфика | 20:00 | Витория Гимараеш | |||
Шарлът Хорнетс | 20:10 | Кливланд Кавалиърс | |||
Кубрат Пулев | 21:00 | Мануел Чар | |||
Пройсен Мюнстер | 21:30 | Магдебург | |||
Рома | 21:45 | Лече | |||
Анже СКО | 22:00 | Олимпик Лион | |||
Жирона | 22:00 | Реал Мадрид | |||
Фамаликао | 22:30 | Порто | |||
Чикаго Блекхоукс | 23:10 | Уинипег Джетс |